
Na rynku funkcjonuje wiele różnych metod transportu bliskiego. Jedną z najpopularniejszych są przenośniki rolkowe, a wśród nich przenośniki rolkowe napędzane. Można je wykorzystywać do transportu nawet bardzo dużych i ciężkich przedmiotów, zazwyczaj o zwartej budowie (kartony, skrzynki). Przenośniki rolkowe napędzane są tanie w instalacji, eksploatacji oraz konserwacji oraz mają szeroki zakres zastosowań.
Jak zbudowany jest przenośnik rolkowy napędzany?
Przenośniki rolkowe napędzane mogą mieć różnorodną konstrukcję, która zależy między innymi od tego co się na nich transportuje. Można je w różnorodny sposób rozbudowywać i modyfikować. Jeśli istnieje potrzeba transportowania za ich pomocą palet, to da się je dostosować tak, aby palety może było łatwo załadowywać i odbierać.
Napędzane przenośniki rolkowe mogą posiadać systemy centrujące, czy pozycjonujące ładunek oraz specjalny system do jego akumulacji. Zmiany wysokości podczas przemieszczania ładunku mogą być wykonywane metodami hydraulicznymi, mechanicznymi oraz pneumatycznymi.
Ważną rzeczą jest również to, że przenośniki rolkowe napędzane, można wyposażyć w obrotnicę 360 stopni, która umożliwia zmianę kierunku transportu i obsługę chociażby rozgałęzień.
Metody napędzania przenośników rolkowych.
Istnieją przenośniki rolkowe napędzane siłami grawitacji, nie potrzeba do nich żadnych dodatkowych urządzeń. W przeciwieństwie do nich przenośniki rolkowe napędzane muszą mieć źródło mocy, które będzie wymuszać ruch rolek. Istnieją różnorodne sposoby napędzania takich przenośników. Rolki można napędzać pojedynczym kołem łańcuchowym.
Przenoszony przez łańcuch napęd odpowiada wtedy za napęd wszystkich rolek. Koło łańcuchowe może być podwójne. W takim układzie napęd jest przenoszony łańcuchem z rolki na rolkę. Przenośniki rolkowe napędzane mogą również wykorzystywać pasek polikordowy.
W zależności od zastosowanego rozwiązania pasek może napędzać wybrane rolki spośród wszystkich lub przenosić napęd z rolki na rolkę, tak jak w przypadku podwójnego koła łańcuchowego.